Flere biler på vejene: Ny Trafik- og Mobilitetsplan skal vende trafikudvikling

Et udkast til en ny Trafik- og Mobilitetsplan for Gladsaxe, der blandt andet vil have flere cykler og færre biler, har været i offentlig høring. Byrådet godkendte med et stort flertal planen på byrådsmødet den 24. april. Kun Danmarksdemokraterne stemte imod og De Konservative undlod.

Ændringsforslag fra Enhedslisten og Moderaterne blev stemt ned.

”Bæredygtig” mobilitet
Trafik- og Mobilitetsplanen sætter rammerne for udviklingen af trafik og mobilitet i Gladsaxe, og det overordnede formål er at skabe en mere såkaldt bæredygtig mobilitet. Samt en vision om ”at Gladsaxe skal være en by for mennesker, som ikke er indrettet på bilernes præmisser”.

Planen tager udgangspunkt i to mål fra kommunens Strategi fra Grøn Omstilling, nemlig at andelen af cykelture skal øges med 25 procent, og bilismen i Gladsaxe – inklusiv den gennemkørende – skal falde med ti procent.

Og der er, ifølge planen, blandt andet blevet bygget flere cykelstier og investeret i kollektiv trafik. Men der skal tilsyneladende andet og mere til.

For udviklingen går den forkerte vej. Flere kører i bil – især på motorvejene – og færre cykler og kører i offentlig transport, kan man læse i planen. Og antallet af familier med bil i Gladsaxe er støt stigende – fra 16.000 i 2007 og 18.000 i 2015 til over 20.000 i 2023, viser tal fra Danmarks Statistik.

I Trafik- og Mobilitetsplanen taler man om alt fra boligøer, samkørsel, lavere hastigheder og vejlukninger, til cykelgader, bedre cykelparkering, gående by, letbanen og delecykler. Så må vi se om det er nok til at vende udviklingen.

Udviklingen går den forkerte vej
På byrådsmødet fortalte formanden for Trafik- og Teknikudvalget, Ole Skrald (A), at kommunen har et mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030, og at næsten halvdelen at CO2-udledningen kommer fra trafik.

– Så derfor skal vi have flere ud og cykle, vi skal have flere til at stille bilen og gå. Vi skal forbedre forholdene for fodgængere og cyklister, vi skal tilbyde mere og bedre kollektiv trafik […] Vi skal have ændret trafikvanerne – men udviklingen går den forkerte vej, sagde udvalgsformanden, der samtidig pointerede af det meste af trafikken i Gladsaxe kører på motorvejene, som staten har ansvaret for.

Moderaternes Lars Abel mente, ligesom Skrald, at den kollektive trafik skal være bedre. At der skulle et længere perspektiv og mere Metro til. Og at byrådet burde orientere sig om planerne for udbygningen af metronettet i Storkøbenhavn.

– Derfor har jeg forslået at vi tænker ti år frem, som det tager at få vedtaget en lov som måske er med til at sikre, at vi får en metro til Gladsaxe, sagde Abel.

Martin Skou Heidemann (V) mente ikke vi kan ignorere stigningen i biltrafikken, der finder sted, på trods af investering i cykelstier og kollektiv trafik.

– Vi ønsker ikke at begrænse trafikken for fornøjelsens skyld, med for at sikre at vores kommune ikke kvæles af dens egne udfordringer, tilføjede Heidemann.

Og Trine Henriksen (Ø) mente at det bliver rigtig svært at nå målet om at reducere biltrafikken med 10 procent – også fordi Folketingets udvidelse af motorvejene ikke hjælper. Hun mente at road pricing er måden at reducere biltrafikken.

– En af de midler, som vi også har til rådighed, og som er ganske gratis, det er parkeringsrestriktioner. Dem er der ikke så meget af i denne her plan […] Vi siger mange gode ting, men ind imellem så gør vi det modsatte, tilføjede Enhedslisten-politikere.

Chikanerer bilisterne
Henrik Sørensen (C) sagde at der skal helt andre ting til, end det der står i mobilitetsplanen, selv om han anerkender at der skal gøres noget. For eksempel at den kollektive transport skal fungere bedre og koste mindre, hvis man vil have flere til at benytte den.

–  Det er rigtig dyrt at køre med den kollektive trafik. Jeg fik mig et chok før nytår, der kostede det mig 18 kroner at komme nede fra Erik Bøeghs Alle og herop med bus. Det synes jeg er mange penge, og nu er det blevet dyrere, pointerede han.

Og Susanne Damgaard fortalte kollegaerne at det blev et ”nej tak” til planen fra Danmarksdemokraterne, som hun mente var chikane af bilisterne.

–  De store science-virksomheder trækker medarbejdere til langvejs fra. Derfor tager de bilen. Der bygges også stadig nye boliger i kommunen, og de borgere der flytter ind i boligerne, arbejder ikke nødvendigvis i kommunen. Derfor tages bilen. At der fortsat gives tilladelse til nyopførelser, hænger ikke sammen med, at der samtidig ønskes, at der skal ske en reduktion i bilkørslen, pointerede Damsgaard fra byrådets talerstol.

Vælger bilen på grund af dårlig offentlig transport
Kommunen modtog 15 tilkendegivelser i høringsperioden, hvoraf enkelte gav anledning til ændringer i planen.

Flemming Yssing fra Haspegaardens Grundejerforening og Kim Henriksen fra Stengaardens Grundejerforening mente for eksempel at der er tale om ambitiøse mål, særligt set i lyset af, at kommunen ikke har indflydelse på, hvad der sker på motorvejene.

Hans Christian Gelf-Larsen fra Bagsværd Grundejerforening synes at en af grundene til at bilen vælges til er grundet dårlige tilbud af offentlig transport.

Torben Nielsen fra Handicaprådet foreslog at man imødekom forskellige handicap i trafikplanlægningen, hvilket førte til en ændring i planen om handicapparkering og forbedret tilgængelighed for personer med funktionsnedsættelser ved stationerne.

Og flere borgere foreslog at man vendte trafikhierarkiet og/eller oprettede en boligø på Venusvej, hvilket dog ikke gav anledning til ændringer af Trafik- og Mobilitetsplanen.

Leave a comment