Kommune dropper fokusbarnskemaer

Gladsaxe Kommune har besluttet at afskaffe den såkaldte fokusbarnsmetode, der gøres frivillig,

Beslutningen, der blev taget på Børne- og Undervisningsudvalgets møde 30. maj, er en del af kommunens regelforenklingsproces. I mødereferatet kan man læse at metoden er ”er tidskrævende og tager tid fra børnene”.

Dette var også konklusionen i et afsnit om Gladsaxe Kommunes arbejde med DAP, i Danmarks Evalueringsinstitut, EVAs, rapport ”Erfaringer med at undersøge kvalitet kommunalt” fra 2022.

”På ledelsesniveau giver den interviewede leder udtryk for, at arbejdet med skemaerne er meget tidskrævende og tager tid fra børnene, og at noget af arbejdet kan virke overflødigt […] Interviewpersonen oplever det som mere meningsfuldt at observere små børnegrupper i stedet for at anvende meget tid på registreringer og skriftlig dokumentation”, tilføjer EVA.

Pædagogisk standardisering?
”Data fra fokusbarnsskemaerne […] bidrager til at reflektere over og dokumentere barnets udvikling”, kunne man dog samtidig læse i EVA-rapporten.

”Fokusbarnmetoden er en af grundpillerne i vores pædagogiske praksis, som giver stor mening for børn, forældre og pædagoger”, fortalte formanden for Børne- og Undervisningsudvalget, Serdal Benli (F), i samme tråd til Gladsaxe Bladet i 2022.

Metoden understøtter det pædagogiske arbejde og sikrer, at kommunen lever op til intentionerne i Dagtilbudsloven, sagde han til Gladsaxe Bladet i november 2023.

Men tilbage i januar kunne man læse i sagsfremstillingen til et punkt i et møde i Børne- og Undervisningsudvalget om status på gennemgangen af regler og dokumentationskrav, at der var 111 regler og dokumentationskrav der blev foreslået fjernet eller forenklet på udvalgets område i forbindelse med regelforenklingsprocessen – herunder var hele 100 forslag om fokusbarnskemaerne. Og det er vigtig at lytte til medarbejderne, fortalte Benli til Gladsaxe Bladet, efter beslutningen om at droppe skemaerne blev taget, og efter at han havde været i praktik i to af Gladsaxe Kommunes børneinstitutioner.

”Jeg oplever i dagligdagen i den daginstitution hvor jeg arbejder, hvordan de timer som man som pædagogisk personale skal bruge på især dokumentation og skemaer går fra omsorgen med børnene og spontaniteten i hverdagen”, skrev jeg selv i en artikel tilbage i 2012, efter at jeg havde arbejdet i et års tid som pædagogmedhjælper i en af Gladsaxes daginstitutioner.

Her mente jeg også at det stigende dokumentationspres var med til at skabe en pædagogisk standardisering og en slags redefinering af småbørnsområdet.

Indført efter lov om læreplaner
En fokusbarnskema er en kort beskrivende iagttagelse af et barn, som skrives ind i en skabelon. Selve udfyldelsen tager omkring 2-5 minutter. Fokusbarnmetoden er en del af kommunens Didaktisk Anvendt Pædagogik, der blev udviklet i forbindelse med at en lov om pædagogiske læreplaner i dagtilbud trådte i kraft i 2004.

Skemaerne skal give personalet i Gladsaxes daginstitutioner viden om børnene, og sikre at alle børn får den opmærksomhed som de har brug for, og bruges til planlægning og evaluering af hverdagens aktiviteter. I 2020 og 2021 havde Gladsaxes pædagoger har lavet i alt 109.000 fokusbarnskemaer.

Leave a comment