Byråd dropper brugertilfredshedsundersøgelse i hjemmeplejen

Det var kun Venstre, der stemte imod forslaget om ”at kravet om brugertilfredshedsundersøgelse 2024 i hjemmeplejen fjernes, og at brugertilfredsheden i Gladsaxe fortsat skal undersøges i en eller anden form”. Alle de andre af byrådets partier stemte for.

Beslutningen er en del af kommunens kritiske gennemgang af kommunale regler og dokumentationskrav, og vil give en økonomisk besparelse på næsten 0,2 mio. kroner hvert fjerde år, da undersøgelserne laves af en ekstern konsulentvirksomhed.

”Det er forvaltningens vurdering, at der er en begrænset faglig værdi af brugertilfredshedsundersøgelsen, som gennemføres uden en konkret dagsorden og snarere repræsenterer en form for temperaturmåling. Forvaltningen foreslår, at der fremover arbejdes med en mindre automatisk og dermed mere behovsstyret brugerinddragelse i forhold til udvikling af hjemmeplejen”, kan man læse i sagsfremstillingen i dagsordenen til byrådsmødet.

Der er desuden en forventning om at der kommer en national brugertilfredshedsundersøgelse på ældreområdet, som vil indeholde data på kommuneniveau, med aftalen om reform af ældreområdet, tilføjes det. Der blev afsat midler til en sådan undersøgelse med økonomiaftalen for 2020.

Nytænkning eller udhuling af retssikkerheden?
”Som næstformand for Sundheds- og Rehabiliteringsudvalget går jeg ind for, at vi laver en undersøgelse af tilfredsheden i hjemmeplejen. Men derfor synes jeg alligevel at vi skal lave den rigtige undersøgelse. Og jeg mener ikke at den vi har nu, er den helt rigtige”, sagde næstformanden for Sundheds- og Rehabiliteringsudvalget, Dorthe Wichmand Müller (F).

Både fordi der er ældrelov på vej, der vil give organisatoriske forandringer – og at den nuværende undersøgelse dermed bliver forældet. Og fordi der kommer en ny måling på nationalt niveau, der sandsynligvis vil indeholde data på kommuneniveau, tilføjede Müller.

Lone Yalcinkaya (V), der havde begæret sagen i byrådet, var ikke enig. Hun mente ikke at en undersøgelse, der spørger til det aktuelle serviceniveau kunne være forældet, og synes at det var et problem, at man ikke ved hvornår den nationale undersøgelse kommer.

”Under regelforenklingens hellige navn, udhuler flertallet borgernes retssikkerhed, borgerinddragelse og folkevalgtes ret til indsigt i kommunens forhold. Denne udhuling medvirker til at svække de demokratiske samtaler og demokratisk inddragelse”, sagde Yalcinkaya fra byrådssalens talerstol.

Hun mente derfor at kommunen burde gennemføre den planlagte brugertilfredshedsundersøgelse. Også fordi der, siden den seneste undersøgelse for fire år siden, ifølge Yalcinkaya, har været ”mere end rigelige sager om forråelse og omsorgssvigt i ældreområdet, her i kommunen”.

– Hvis det tager 100 år, før [målingen på nationalt niveau] kommer, så laver vi vores egen undersøgelse. For vi vil jo gerne vide hvordan det går. Så jeg synes at det er en fordrejning af historien at begynde at snakke om svækket retssikkerhed, svarede Dorthe Wichmand Müller.

De fleste er tilfredse
Brugertilfredshedsundersøgelsen i Gladsaxe Kommunes hjemmepleje har været gennemført hvert fjerde år.

Den seneste brugertilfredshedsundersøgelse af hjemmeplejen fra 2020 viste, at mere end 7 ud af 10 borgere samlet set var enten tilfredse eller meget tilfredse med hjemmeplejen (næsten 800 borgere), mens 5 procent var utilfredse (59 borgere) og en procent meget utilfredse (16 borgere).

Den største utilfredshed lå i forskel i kvaliteten i hjælpen og at det ofte ikke er de samme medarbejdere, der kommer hos borgeren.

Leave a comment