IT-hjælpere knækker koden for Mørkhøjs borgere

IT-hjælpErik og Kirsten er frivillige IT-hjælpere. De hjælper beboerne i Mørkhøj med alt fra computervirusser og oprydning på harddisken til at hente spil på iPaden.

På Mørkhøj Bibliotek ligger Benny Andersens samlede digte og Benny Bomstærk-tegneserier side om side med CD’er med verdensmusik og blade om strikning og biler. Men biblioteket, der ligger lige over for skolen, hvor eleverne så at sige vokser op med iPads og YouTube, bærer også præg af de seneste tiårs teknologiske revolution.

Der er Lenovo-computere med tilhørende ”ethics policy” og hæfter der lover at Facebook, iPads og Windows 8 er ”for alle”. Og der hænger en stor plakat, der med store bogstaver proklamerer at ”det offentlige bliver mere digitalt”.

Startede med Commodore 64
Og så er der Erik og Kirsten, der sidder henne i hjørnet med de bløde, grå stole og sofaer, lige ved siden af tre af bibliotekets computere. De er IT-hjælpere, og hjælper områdets især ældre beboere med alt fra langsomme computere til e-Boks, opdateringer og installation af antivirusprogrammer.

– Jeg så en annonce i lokalavisen for IT-caféen, og tænkte at jeg kunne biddrage med noget. Jeg er ikke ekspert men selvlært. Jeg er startet med en Commodore 64 og tog den videre derfra, siger 64-årige Erik om hvordan han blev IT-hjælper. Han er til dagligt buschauffør.

– Jeg ville gerne have noget at lave, da jeg gik på efterløn, og jeg havde arbejdet med både ældre og computere før, siger Kirsten, der er uddannet socialrådgiver.

Buschaufføren rydder harddisken
IT-caféen på Mørkhøj Bibliotek startede sidste år, og Erik og Kirsten er godt tilfredse med at være en del af den hyggelige stemning der er i caféen.

– Jeg gør meget ud af at sige at der ikke er nogle dumme spørgsmål, og at det ikke foregår hen over hovedet på nogen. Vi tager det lidt af gangen, så alle kan være med og huske hvad vi har lavet sammen, siger Erik.

Han fortæller om en ældre mand der før sommerferien kom med en computer, der tog 20 minutter om at starte op.
– Vi var to mand der brugte seks uger på den. Den manglede 66 opdateringer på styreprogrammerne og den kunne ikke engang komme på nettet. Men det lykkes os at få den til at køre, fortæller Erik med et smil.

Den ældre mand var meget taknemmelig. ”Der er faldet en sten fra mit hjerte, i har sparet mig for udgifterne til at købe en ny”, sagde han til Erik.

Sjovt at gøre noget for andre
Kirsten nikker mens Erik fortæller historien.

– At være frivillig IT-hjælper er en slags blanding af at man kan have det sjovt, og samtidigt gøre noget godt for andre. Og så kræver det det blot et par timer om ugen af mig, og alle dem vi hjælper smiler og siger tusinde tak når de går herfra, siger Kirsten.

– En god gerning kan ikke gøres for tit, tilføjer hun.

Erik og Kirsten er en del af Gladsaxe Kommunes ”Vil du være med”-kampagne, der sætter fokus på de mange aktive medborgere i Gladsaxe Kommune. De vil, sammen med andre frivillige, kunne ses på plakater og infoboards rundt om i kommunen i de næste par måneders tid. Desuden vil du kunne se tre kortfilm om tre af de frivillige i Bibliografen.

Se film fra kampagne her, her og her.

IT

Leave a Reply

