Kisteglade børn på Skovbrynet Skole

c13f1a_Skattekister_Skovbrynet_2015_6_50 spændte og glade børnehavebørn var til skattekistedag på Skovbrynet Skole i Gladsaxe. Dagen er en del af Gladsaxes sammenhængende børnepolitik, der skal sikre at de kommende skolebørn kender hinanden og er trygge og læringsparate.

Der er lutter spændte og glade ansigter hos de kommende skole og SFO-børn på Skovbrynet Skole den 6. maj. Børnene er til skattekistedag, hvor børnehavegrupperne fra Gladsaxe Kommunes dagtilbud afleverer skattekister som de selv har malet og dekoreret til SFO’en.

Skattekisterne er fyldt med børnenes yndlingslege og -sange, billeder af børnegrupperne, og en gave til SFO’en, som børnene skal starte på i starten af juni. Kisterne bliver åbnet når børnene starter i SFO’en.

Sammenhængende børnepolitik
Skattekistedagen er en del af Gladsaxe Kommunes sammenhængende børnepolitik, hvor pædagoger og lærere i fællesskab samarbejder om at gøre børnenes overgang fra dagtilbud til skole så tryg og sammenhængende som muligt. Blandt andet ved at børnene får kendskab til hinanden, de voksne og rammerne på deres kommende SFO og skole, før de starter.

Ifølge den faglige leder på Skovbrynet Skole og SFO, Mikkel Rasmussen, har erfaringen med skattekisterne været god på Skovbrynet Skole.

– Vi lykkes i høj grad med overgangen fra børnehave til skole, for børnene er klar når de kommer, de er engagerede og de er trygge. I de 7-8 år jeg har arbejdet med kisterne og pædagogisk kontinuitet, har både børnene, pædagogerne og forældrene været rigtigt tilfredse, fortæller Mikkel Rasmussen.

At lære at lære
– Det er spændende, hvordan det bliver på min skole, siger en pige med rottehaler og lyserød kjole til sidemanden, mens hun sammen med de 50 andre børn fra 13 institutioner, spændt venter på at komme til at aflevere hendes børnehaves skattekiste.

Mens børnene afleverer deres skattekister, fletter en af SFO’ens pædagoger børnene ind i et spontant udført eventyr, hvor alle får en lille rolle som prinsesse, drage, ulv eller ridder. På denne måde er dagen med til at lære børnene at indgå i nye fællesskaber, være på en scene og tale foran de andre børn, og være klar til at lære, fortæller Mikkel Rasmussen.

Efter at børnene har afleveret deres skattekister, bliver der danset og sunget ”hoved, skulder, knæ og tå”-dans og spist vandmelon. Derefter er der fri leg.

– Vi skal ud på legepladsen, råber en dreng med en Lego Star Wars-trøje på begejstret, hvorefter han og fem andre spæner udenfor i det gode majvejr. Skattekister og generthed er forsvundet fra hans bevidsthed som dug for solen.

Børne-ambassadører
Dagens arrangement er dog ikke endestationen for skattekisterne.

Rigtige pirater giver nødigt deres skatte fra sig, men de nye SFO-børn bringer, som en slags ”børneambassadører” for skolen, skattekisten tilbage til de kommende skolestartere i børnehusene i august. Fyldt med ting som de har arbejdet med hen over sommeren.

Infoboks:
873 børn fra Gladsaxe Kommunes 57 børnehuse besøger i maj kommunens skoler, og afleverer skattekister fyldt med deres tre mest skattede fælleslege og sange, et billede af gruppen, foto og tekst fra gruppens afsluttende projekt i børnehaven, og en kreativ gave der skal pynte på SFO’en.

Skattekistedagen er en del af et forløb, hvor de store børnehavebørn 3-4 gange besøger deres kommende SFO, blandt andet for at aflevere skattekisterne og en ”her er jeg”-kuffert, som indeholder en tegning af deres familie og deres forventninger til skolen. Der indgås desuden en samarbejdsaftale mellem SFO og skole, og udarbejdes et udviklingsskema sammen med forældrene, der beskriver barnets potentialer og kompetencer.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: