Der findes guld i Gladsaxes daginstitutioner

Forleden blev jeg rigtigt glad, da jeg gik ned for at hente min 3-årige dreng i hans børnehave i Søborg. Han stod med et stort smil og en skovl, og gravede et hul ude på legepladsen sammen med en 4-5 andre børn.

”Jeg graver efter guld”, sagde han.

En af pædagogerne forklarede, at det var meningen at de skulle begrave noget dér, og at et var en del af processen at børnene var med til at grave hullet. De havde været i gang i flere timer, med stor entusiasme, fik jeg at vide.

Tit når man hører eller læser om danske daginstitutioner eller skoler i pressen, er det en negativ historie om hvor mange pædagoger der spares væk, om kontrol og overdreven planlægning, eller hvor slidte faciliteterne er.

Alt dette er sikkert rigtigt, og bør skrives om og gøres noget ved politisk. Men det er også vigtigt for vores opfattelse af det pædagogiske arbejde, for pædagogernes selvværd, og for vores opfattelse af vores børns trivsel, at fortælle om de positive tiltag, der ikke nødvendigvis skal planlægges, dokumenteres, og kontrolleres.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: