Bladredaktør i Swaziland idømt to års fængsel for kritik af retssystemet

Redaktøren for det lille enevældige kongedømme Swaziland’s eneste systemkritiske blad, The Nation, blev onsdag dømt til at betale over 100.000 kroner inden for tre dage. Ellers står han til to års fængsel.

Redaktøren, Bheki Makhubu, havde i to artikler kritiseret Swazilands retssystem, herunder beskyldt Swazilands højesteret for ikke at være uafhængig.

Denne uhørt hårde dom er endnu et bevis for at den grundlovssikrede ytringsfrihed, intet er værd i Swaziland.

Dommen er blevet stærkt kritiseret af blandt andet Swazilands Menneskerettighedscenter, der i en udtalelse siger, at ”dommen kan fortolkes som om almindelige mennesker ikke har ret til deres grundlovsikrede ytringsfrihed”.

Blandt mediefolk i det sydlige Afrika kalder Media Institute of Southern Africa (MISA) dommen ”dybt skuffende” og ”et brutalt angreb på ytringsfriheden”, og South African Editors Forum opfordrer nabolandet Sydafrika og den Afrikanske Union, til at handle på sagen.

Der er generelt en stor grad af både censur og selvcensur blandt nyhedsmedier i Swaziland, både fordi regeringen åbent truer kritiske journalister og medier, og fordi landets to største aviser er henholdsvis ejet af kongen og finansieret gennem reklamer, hvoraf regeringen er den største annoncør.

I en undersøgelse af Swazilands presse fra 2011, fremhæver MISA The Nation som et medie der har ”en vigtig rolle, som det eneste nyhedsmedie der kritiserer kongen i forhold til landets manglende demokrati og dårlig regeringsførelse”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: